Tuesday, May 17, 2011

KERETA SAPU MEMANG PENYAPU



Aku nak sembang pasal kereta sapu petang ni. korang tau apa tu kereta sapu? kereta sapu merupakan kereta yang menyediakan perkhidmatan hantar penumpang. macam dengan teksi tapi tak payah premit. ayat senang secara haram ! Sesiapa pun boleh buat kerja ni. asalkan korang ada sebijik kereta yang boleh sumbatkan penumpang dan hantar penumpang ke mana lokasi yang penumpang itu minta. nak ke mana pun boleh. asal kan ada duit untuk nak dibayar kepada individu yang membawa kereta sapu.

Memang dari segi harga perkhidmatan. kereta sapu lebih murah. tapi korang pikr tengok senang ke nak baw teksi? mudah ke nak jadi pemandu teksi? macam-macam kena buat kalau nak bawa teksi. yang aku tau la:

  • kenderaan teksi kena check setiap 6 bulan.
  • premint teksi kena mintak.
  • kereta kena cat ikut standard.
  • salah sikit kena saman dengan pihak berkuasa.
  • salah sikit masuk berita. kuar TV.
  • naik harga sikit orang bising.
  • naik harga sikit masuk berita. kuar TV.
  • macam-macam kena jaga.
  • kena ikut standard.
  • orang selalu komplen. kata itu la. ini la.
  • macam-macam kena kuar caj. semua kena duit proses itu ini.

Ni yang aku agak-agak tau la. kalau salah aku mintak
I'm sorry macam Amir Maharaja yang seirus taik aku rasa tak lawak ! dibandingkan dengan kereta sapu yang macam celaka senang nak buat. cuma perlu ada kereta ja. pacak kat tepi jalan atau perhentian bas dok tanya orang nak pergi mana. dah hantar orang cuma mintak tambang ja. cukup mudah untuk buat duit. tak payah serabut kepala mintak premit. tak perlu pening kepala ikut prosedur.

Korang pikiaq tengok adil ke kepada golongan pemandu teksi? golongan yang sara hidup dengan hanya lesen teksi yang diaorang ada? aku bukan pemandu teksi. bapak aku pun bukan. saja aku nak bising sebab aku rasa macam unfair la kepada pemandu teksi. serius taik unfair !

Soal keselamatan pula. tak ada beza pun teksi dengan kereta sapu. teksi memang ada insuran untuk penumpang. kereta sapu pulak pakai la insuran
first party. insuran yang boleh tapao semua penumpang dalam kereta kalau terjadi apa-apa kemalangan. benda ni aku rujuk kepada bapak aku. aku tak pasti betul ke tak. tapi yang bezanya kalau kereta sapu tu tak ada insuran first party. kalau la terjadi apa kemalangan. sakit la korang. apa pun tak dapat.

Nak cakap soal pihak berkuasa pulak. yang aku hairan kalau teksi la kan. memang ketat peraturan yang pihak berkuasa tetap kan. memang bagus menda ni. sebab ada kaitan dengan keselamatan penumpang atau pengguna. tapi macam mana dengan kereta sapu ni? macam semakin berleluasa ja. macam syok ja duit masuk.

Ooo baru aku paham. bapak aku bagitau lagi. kalau pihak berkuasa check geng-geng kereta sapu ni. diaorang cakap la tengah tunggu orang ke. membe ke. family ke. memang susah nak kantoi kan geng-geng ni. briliant jugak kepala otak geng-geng sapu ni. tapi at-least buat la tindakan betul tak? tapi jangan pulak dok minum
kopi dengan geng-geng sapu ni !

Kita pulak sebagai pengguna. kita ada otak pikiaq sendiri. mana betul. mana salah. jangan dok buat serabut kepala ! semua cuma pandangan aku. kalau hampa suka. terima kasih. kalau hampa tak suka. lantak la. peace.

16 comments:

  1. kereta sapu ni murah sebab diorg tak payah bayar apa2 kat majikan...kalau teksi pulak mahal sebab dirong kena bayar caj persatuan kalau tak silap..jadi keuntungan kereta sapu ni 100% diorg dapat manakala teksi plk sebahagian je keuntungan tu...just share

    farhanhanif.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. kereta sapu mahal gila bayar.tak suke =(

    ReplyDelete
  3. selalu orang curi sumber rezeki nelayan,petanai, penternak...

    laa ni teksi pun kena.

    pasai perangai pelaq pakcik2 sapu nih.

    ReplyDelete
  4. Zwan pown banyak kali jugak naik keta sapu kalaw tunggu teksi lambat sangat.. tapi harga keta sapu x la murah sangat.. lebey kurang jer ngan harga teksi.. tapi agak risau jugakla naik kereta sapu sebab keselamatan tu macam x terjamin.. HUHU

    MySuaraBlog: Pilihan Lelaki : Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah?

    ReplyDelete
  5. @Farhan pemandu teksi ada yang ada teksi sendiri ada yang sewa. tu yang kena bayar kat majikan kalau tak silap. bab persatuan mmg kena bayar kan? hehehe tq2

    @Rozuan mahal ke? baru tau. tgk masa dan tempat gak kot

    @nub hahahaha deret hang bg.pelaq trus hahaha

    @ZWAN SABRI Ooo mahal gak. baru tau.rupa2nya harga lebih kurang ja.. tapi rasa orang lain cerita murah sikit :) tq 4 komen

    ReplyDelete
  6. ako penah naik 2kali..tu pom terdesak..

    serius bapak mahal...ako heran..mcm la kereta dia tu evo...perghhh...harem..

    ReplyDelete
  7. ako penah naik 2kali..tu pom terdesak..

    serius bapak mahal...ako heran..mcm la kereta dia tu evo...perghhh...harem..

    ReplyDelete
  8. time matrik aku naik van sapu...ada satu kes budak pompuan kena raba dalam van tu..S C A R Y ~~~

    ReplyDelete
  9. teksi sapu dengan amir raja lawak sama je.. apa kaitan aku pun tak tau.. yang penting tak best...

    ReplyDelete
  10. @KODOKKECIK hahharem komen sampai 2 kali ni panas teruk ka kakaka

    @anaeeim cun tak pompuan tu hahahhaa

    @hakimy im sorry kilafaker hahaha

    ReplyDelete
  11. ko percaya atau tak, aku tak pernah naik kete sapu...

    ko percaya atau tak.. aku setahun sekali pun tak penah naik teksi..

    haha...

    ReplyDelete
  12. hahaha ada driver sendiri kot

    ReplyDelete
  13. bila naik teksi ,
    kalau nasib baek ,
    tetiba dpt teksi tunai . lg best :)

    hahaha

    naek kereta sapu penyapu ape ade?

    ReplyDelete
  14. teksi tunai?? apa menda tu?? meter ke? hehehe

    ReplyDelete
  15. hee , tgk nie :)

    http://video.google.com/videoplay?docid=3006939014580371042#

    ReplyDelete
  16. ooo baru paham hahaha nice program tu leh kaya oooo celaka jeles tgk orang dapat duit free dekat 1k

    ReplyDelete

Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...