Wednesday, May 25, 2011

KITA DEKAT DENGAN MATI

Hari ini aku nak buat entry pasal kematian. aku balik rumah cuti semester kali ini kan. 3 minggu ni dah 4 orang sanak saudara aku meninggal. disebabkan sakit tua. kadang-kadang buat aku rasa macam cuti semester ni musim kematian ke apa? dulu tak rasa macam ni. tapi macam cepat sangat 3 minggu 4 kematian saudara. saudara belah mak pun ada. belah bapak pun ada. Lepas tu dunia blogger gempar dengan kematian blogger TELURDIBASUH. Sekarang ni Malaysia dikejutkan pulak dengan kejadian tahnah runtuh di Hulu Langat. yang mengorbankan 16 nyawa pelajar Sekolah Agama Rakyat AL-TAQWA.

Mende-menda soal kematian ni memang kita dapat tahu kita rasa simpati. rasa sedih. kesian. tapi berapa lama korang rasa macam tu? kejap ja kan. esok lusa mungkin dah boleh lupa dah pasal menda-menda sedih macam tu. bagus la. macam mana pun hidup masih perlu diteruskan. kita masih lagi perlu bernafas. kita masih perlu minum dan makan. tapi ada tak korang terpikir kejap macam mana kalau korang sendiri berada di tempat kejadian tu dan korang sendiri yang menjadi mangsa. senang cakap korang mati la !

Gila ke Akuserabut kata aku mati. tak ! bukan aku nak mintak korang mati. cuma pikir yang kita juga mungkin akan mengalami benda macam tu. kita juga akan mati. tidak sesiapa tahu yang dia akan mati bila. tak ditetapkan pun had umur dan berat badan. orang kata hisap rokok cepat mati. tapi ada yang tak hisap rokok mati lagi cepat sebab mati kena langgar lori. Ada yang kata orang gemuk cepat ada penyakit. cepat mati ! tapi ada orang yang kurus mati lagi cepat sebab jatuh sungai mati ! Ada orang kata mat rempit mempunyai risiko tinggi dalam kemalanagan maut. kemalangan mati! tapi macam mana orang yang berjalan di bahu dilanggar mati mat rempit atau pemandu yang mabuk.

Kesimpulannya, walaupun perangai anda macam taik atau perangai anda tahap syurga. kita tak tahu yang kita akan mati bila. tapi kita akan tetap mati. tengah syok korang tulis blog. tengah syok korang dapat BE berkilo. tengah syok ramai follower. tengah syok page view meningkat. tengah syok dok kutuk orang. satu menda ni korang jangan lupa. iaitu kematian. dah bersedia ke korang nak mati? pikir la !

Ni satu lagi ! kalau korang yang nak membuat amal sebelum mati boleh la memberi sumbangan seikhlas hati korang kepada mangsa tanah runtuh AL-TAQWA. bantu la mereka yang kurang beranasib baik. buat la bebanyak pahala ok ! korang boleh memberi sumbangan korang melalui


Tabung Bencana NSTP Media Prima : 514105-320757

Tabung TV3 bersamamu : 564324-129973

Untuk maklumat lanjut boleh layari :

http://live.tv3.com.my/altaqwa/


Tanah runtuh AL-TAQWA


Proses Penyelamat


Mengeluarkan mangsa


7 comments:

  1. sobs~ aran, kalau mati btaw dulu ea.. nak mintak maap kalau ada salah silap~ >.< heee, kidding.. semua yg hidup pasti akan mati. :">

    ReplyDelete
  2. kenkadang manusia nih lupa yang hidup nih sekejap aje termasuklah aku,nice one boleh ingatkan aku ttg mati

    ReplyDelete
  3. semua ney peringatan...member ako meninggal dua hari lepas.kematian jugak tak kenal umur...hermm..

    ReplyDelete
  4. @lavender harum wangi : sepak mau ika? hahhaha

    @nub tq nub

    @Syafiwah tq jugak!

    @kodok betul tu

    ReplyDelete
  5. Ya, kematian itu bila-bila masa shj....

    Thn nie kehilangan abg, sebulan selepas itu abah pula yg pergi..

    Ya, kita tak tahu.....

    ReplyDelete
  6. @Wuucin harap awak dapat bersabar nah. kuat hati dan semangat k

    ReplyDelete

Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...